Translate

søndag den 13. april 2014

Forår :o)

 
Så er påsken her, og dermed er foråret  for alvor skudt i gang. Reklamer fra diverse planteskoler fylder postkassen til bristepunktet, trælasthandlere giver det ene bud efter det andet på, hvordan vores terrasse skal ta sig ud, og bolighusene står i kø for at friste os med nye havemøbler... alt sammen utroligt fristende, men nu er vi desværre ikke noget have mennesker, og alligevel ejer af en have på størrelse med en fodboldbane !!!
Min søster derimod er haveelsker, en meget dygtig én af slagsen, hendes paradis af en have, kan slå benene væk under enhver, den er bygget op omkring en stor sø, hvor den ene side skal forestille en strandbred. Den er fyldt med små gangstier, hvor man hele tiden bliver tiltrukket af noget nyt, det kan være et bed med skønne blomster, en bål plads, eller en beplantning, hvor træerne er klippet i forskellige former, der er et utal at små og store terrasser, og sidst men ikke mindst er haven fra naturens side, selvfølgelig udstyret med en hyggelig lille bæk, der løber igennem den. Misundelig - JA, men med alle de timer hun bruger dér, vil det aldrig kunne praktiseres på mit matrikelnummer, så jeg må nøjes. Vores have er og bliver naturel, romantisk naturel kalder jeg det, for det kan også have sin charme og hygge.



 Bedøm selv, her et lille udpluk af sidste års have billeder...
 
 
Her et vildnis af diverse ribsbuske, kristjørne og birketræer, og bunddækket består af det rene senegræs....

 
Her er det et kastanje træ, der danner baggrund for selvsåede stokroser...

 
En gammel rygeovn, glemt mellem brændenælder og andre ukrudts liggende planter... 

 
Ribsbuske der har været så heldig at kæmpe sig vej gennem et gammelt hegn...

 
Dejligt med snerler, de skuler alt i løbet af sommeren ;o)

 
En af havens mange æbletræer...




 
Vilde blomster er nu skønne
 - er der måske noget pænere, end en buket af vilde blomster plukket i vejkanten...

 
Gamle dild planter der er gået i stok...


 
Da jeg er et udpræget udemenneske, og helst skal indtage alle mine måltider fra marts til september udendørs, har vi lavet flere terrasser, som vi nyder godt af, de er geografisk placeret, så uanset hvilken tid på dagen vi har, så er der én med sol på - vel at mærke hvis den skinner :o)
 
 
Så mit "have overskuds energi" bliver lagt i terrasserne. Terrassen er vores udendørs stue/køkken, det er her vi i sommer månederne spiser, slapper af, mødes med venner og familie, og det er her vi lader ny energi op, så det er utrolig vigtigt, at vi får den indrettet, så hovedet kan slå fra, og vi bare kan nyde det.
 
Jeg glæder mig til at vise jer eksempler på, hvordan terrasser kan se ud - så håber påskevejret gør, så vi kan komme i gang...
 
Rigtig god påske

Ingen kommentarer:

Send en kommentar